Gwoździe gruntowe to jedna z technik stabilizacji przy wzmocnieniu podłoża w celu poprawy stateczności skarp, nasypów i wykopów konstrukcji budowalnych i obiektów inżynierskich.
W trakcie realizacji obiektów budowalnych często dochodzi do zmiany geometrii terenu naturalnego. Nieodzowne jest sprawdzenie pod kątem stateczności podłoża przeznaczonego do robót inżynierskich. Wzmocnienie skarpy o dużym nachyleniu w celu utrzymania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa wymaga często wykonania robót związanych ze wzmocnieniem gruntu zarówno u podnóża jak i często w samym masywie skarpy. Wzmacnianie skarp i nasypów to szereg technologii, do których należą różnego rodzaju kolumny wzmacniające podłoże takie jak CMC, CFA, DSM, czy kolumny żwirowe, a także gwoździowanie gruntu czy też kotwy gruntowe.
Menard posiada doświadczenie związane ze wzmacnianiem niestatecznych lub niewystarczająco statecznych skarp w obszarze różnego rodzaju robót inżynierskich. Wykorzystując technologię gwoździowania oraz odpowiednią nośność gwoździ gruntowych, możliwe było wzmocnienie niestatecznej skarpy nasypu funkcjonującej drogi obwodnicy Góry Kalwarii.


Zdj. Gwoździowanie gruntu – wzmocnienie skarpy w Górze Kalwarii.
Technologia kombinowana wykorzystująca gwoździe gruntowe oraz wykonanie solidyfikacji gruntu (stabilizacji masowej) u podnóża skarpy w niestabilnym masywie gruntowym zastosowana została na budowie tramwaju na Górkę Narodową w Krakowie.
Wzmocnienie skarpy za pomocą gwoździ gruntowych i stabilizacji masowej na terenie budowy tramwaju na Górkę Narodową w Krakowie.
Na zdjęciu proces gwoździowania gruntu.


Szerokie zastosowanie technologia mieszana ma w przypadku kiedy musi nastąpić wzmacnianie skarp i nasypów kolejowych. Podwyższenie parametrów dróg szynowych w celu obsługiwania ruchu kolejowego wysokich prędkości wymaga zastosowania wyższych sztywności podłoża gruntowego torów.
Z tego powodu w projektach geotechnicznych przebudowywanych dróg kolejowych konieczne jest uwzględnienie parametrów m.in. takich jak wzmocnienie skarp i nasypów czy też podłoża, za pomocą kolumn takich jak kolumny żwirowe, kolumny DSM , CMC czy CFA lub wiercenia gwoździ gruntowych w przebudowywanych skarpach nasypów.