Kolumny betonowe CFA są tradycyjną metodą posadowienia obiektów budowlanych na słabych gruntach i gruntach organicznych. Wśród najbardziej popularnych technologii należą pale wiercone, pale cfa, pale prefabrykowane, oraz pale przemieszczeniowe.
Uniwersalność, prostota, stosunkowo wysoka efektywność, a także stosunkowo niski koszt i cena pali CFA w stosunku do innych technologii spowodowały, że to właśnie pale CFA to technologia, która jest jedną z najczęściej stosowanych rozwiązań posadowienia.
Kluczowe informacje
Co to jest?
Kolumny betonowe CFA wykonuje się przy pomocy świdra ślimakowego, który wwiercany jest na głębokość odpowiadającą tej jaką ma pal CFA. Istota metody polega na specjalnej konstrukcji świdra i technologii procesu wykonania. W centralnej części świdra znajduje się przewód rdzeniowy zamknięty podczas pogrążania i otwarty w czasie podciągania. Takie rozwiązanie umożliwia formowanie kolumn w sposób ciągły. Równocześnie w trakcie podciągania następuje wynoszeniem gruntu/urobku na powierzchnię terenu. Dodatkowo świder, wkręcając się w grunt, rozpycha go na boki i częściowo zagęszcza.
Podstawowe zasady
Specjalnie dobrana mieszanka betonowa, o odpowiedniej konsystencji i kruszywie, ściśle wypełnia przestrzeń pod świdrem. Pompowanie betonu następuje pod ciśnieniem rzędu 200 ÷ 600 kPa. Prędkość podciągania świdra oraz pompowana pod ciśnieniem świeża mieszanka betonowa zapewnia pełną stateczność otworu w czasie wykonawstwa. Beton szczelnie wypełnia otwór tworząc pale betonowe. Najczęściej technologia ta stosowana jest jako palowanie CFA, wtedy bezpośrednio po wypełnieniu otworu mieszanką betonową wprowadza się zbrojenie w postaci kosza zbrojeniowego. Formowanie trzonu kolumny należy wykonać z pewnym naddatkiem, który usuwa się wraz z wyniesionym na świdrze urobkiem, bardzo często bezpośrednio przed montażem zbrojenia. Parametry kolumn CFA, takie jak ich długość, wydatek betonu, czas wykonania są automatycznie rejestrowane i podlegają ciągłej kontroli operatora.
Zastosowanie
Podczas wykonywania kolumn betonowych CFA, tylko w niewielkim stopniu występuje zjawisko rozpychania gruntu, można je stosować właściwie w każdej sytuacji, nie mając ograniczenia minimalnego rozstawu pali. Stąd bardzo powszechne zastosowanie przy wykonaniu klasycznej palisady. Pale CFA są szczególnie rekomendowane tam, gdzie występują duże obciążenia pionowe i poziome, we wszystkich rodzajach gruntu, np. pod obiekty inżynierskie, porty czy farmy wiatrowe.
Nasze usługi wzmacniania podłoża w technologii pali CFA są dostępne w konkurencyjnych cenach, odpowiadających standardom rynkowym. Oferujemy wysoką jakość i efektywność, dzięki czemu możemy zapewnić naszym klientom optymalne rozwiązania przy zachowaniu atrakcyjnych cen. Podsumowując realia wymiany gruntu, nasze wzmocnienie podłoża nie tylko spełnia najwyższe standardy, ale także jest dostępne w cenach porównywalnych do tych oferowanych przez inne firmy na rynku. Dzięki temu, nasi klienci mogą liczyć na doskonały stosunek jakości do ceny, co czyni nasze usługi wyjątkowo atrakcyjnymi.
Przeczytaj aktualności i artykuły związane z technologią kolumn betonowych CFA:
Wzmacniania podłoża gruntowego a palowanie
Wzmocnienie podłoża umożliwia efektywne wykorzystanie terenów zalegania gruntów słabonośnych, na których posadowienie bezpośrednie nie byłoby możliwe. Stanowi ekonomiczną alternatywę głębokiego fundamentowania zwanego potocznie palowaniem. Wzmocnienie podłoża bywa też realizowane w warunkach gruntowych, gdzie możliwe [...]
Wzmocnienie skarpy – gwoździowanie gruntu
Gwoździe gruntowe to jedna z technik stabilizacji przy wzmocnieniu podłoża w celu poprawy stateczności skarp, nasypów i wykopów konstrukcji budowalnych i obiektów inżynierskich. W trakcie realizacji obiektów budowalnych często dochodzi do zmiany geometrii terenu [...]
Geotechnika – co to jest?
Geotechnika to szeroka dziedzina nauki i techniki, która zajmuje się właściwościami podłoża gruntowego do celów projektowania, a także wykonywania i kontroli posadowienia obiektów kubaturowych, dróg, linii kolejowych, hali, farm wiatrowych czy lotnisk. Geotechnika łączy w [...]