Lekkie wypełnienia nasypów budowlanych mają dość szczególne zastosowanie w geotechnice. Często spotyka się wypełnienia z użyciem keramzytu, styropianu lub pianobetonu.
Kluczowe informacje
W przypadku wzmocnienia podłoża gruntowego na dużą głębokość jego koszt jest dość wysoki, często może sięgać nawet kilkuset złotych za 1 m2 wzmocnionego podłoża gruntowego. W sytuacji, gdy warstwa gruntów nośnych zalega relatywnie głęboko, koszt przewiercania się przez warstwy zalegające powyżej może stanowić duży % kosztów , nie przynosząc w praktyce żadnej korzyści z punktu widzenia minimalizacji osiadań. W takiej sytuacji w zamian za relatywnie drogie wzmocnienie warstwy słabych gruntów zalegających na dużej głębokości, można zastosować lekkie wypełnienie nasypu budowalnego. W ten sposób obciążenie na grunt ulega znacznemu zmniejszeniu, a prognozowane osiadania maleją. W praktyce inżynierskiej do materiałów lekkich można zaliczyć wypełnianie poliestrowe, styropianowe, lub kruszywem lekkim keramzytem. Należy jednak zwrócić uwagę na wady i zalety każdego z tych rozwiązań. Lekkie wypełnienie nasypu musi spełniać konkretne wymagania techniczne związane z wytrzymałości i trwałością. Istotnym ograniczeniem styropianu jest mała wytrzymałość na ściskanie. Do ograniczeń keramzytu należy praktyczny brak zagęszczalności, a co za tym idzie brak punktowej wytrzymałości. Dobrym rozwiązaniem może się okazać lekkie wypełnienie nasypu za pomocą pianobetonu. Pianobeton jest mieszaniną cementu i specjalnej piany technicznej. Powstaje na budowie w mobilnych instalacjach. Masa objętościowa osiąga od 0,3-0,5 t /m3 przy wytrzymałości 300-1000 kPA, co pozwala na usytuowanie warstw drogowych bezpośrednio nad warstwą pianobetonu. Ogromna zaletą wypełnień z pianobetonu jest jego łatwa układność i brak konieczności wibrowania. Stąd często znajduje zastosowanie przy wypełnianiu przestrzeni wokół obudów tuneli.
W bardzo specyficznych sytuacjach geotechnicznych lekkie wypełnienie nasypów można zastosować jak odciążenie nasypu na podłożu wzmocnionym. Ma to miejsce gdy z powodów ekonomicznych opłacalne jest wzmocnienia podłoża jedynie w ograniczonym zakresie np. jedynie wyżej zalegającej słabej warstwy , a pozostawienie niewzmocnionej warstwy słabej zalegającej na dużej głębokości. Sytuacji taka może mieć miejsca w trakcie napraw konstrukcji, gdy już po wykonaniu wzmocnienia zostaną ujawnione jego wady, lub warunki geotechniczne słabsze od przyjętych do projektowania. W Menard oferujemy usługi związane z projektowaniem i wykonaniem wypełnień lekkich z pianobetonu, jako jeden z elementów naszego szerokiego portfolio produktów z zakresu wzmocnienia podłoża.

Przeczytaj pozostałe aktualności i artykuły:
S-19 Lublin-Rzeszów
Tym razem jesteśmy na budowie drogi ekspresowej S-19 Lublin-Rzeszów, odc.w.Lublin Węglin - w. Kraśnik Południe. W ramach inwestycji zaprojektowano m.in. takie obiekty inżynierskie jak: wiadukty (9), mosty (2) oraz przejścia dla zwierząt (2). Zakres [...]
Obwodnica NIemodlina
Niemodlin to niewielkie miasteczko w woj.opolskim (ludność ok.7 tys.), które w przyszłym roku doczeka się obwodnicy (planowane oddanie do użytku IV kwartał 2021). 11 kilometrowy odcinek trasy w ciągu drogi krajowej nr 46 wyprowadzi [...]
ZWIĘKSZENIE WSPÓŁCZYNNIKA STATECZNOŚCI GLOBALNEJ SKARPY WYSOKIEGO NASYPU POPRZEZ WZMOCNIENIE PODŁOŻA SZTYWNYMI KOLUMNAMI BETONOWYMI CMC™
Tomasz Godlewski, Joanna Fudali, Jakub Saloni 1. Wprowadzenie Gwałtowny rozwój budownictwa drogowego w ostatnich latach wymusił konieczność wykorzystania pod inwestycje nowych, rozległych obszarów. Trasy ekspresowych dróg samochodowych i autostrad wyznaczane są w oparciu o różne kryteria [...]