Lekkie wypełnienia nasypów budowlanych mają dość szczególne zastosowanie w geotechnice. Często spotyka się wypełnienia z użyciem keramzytu, styropianu lub pianobetonu.

Kluczowe informacje

W przypadku wzmocnienia podłoża gruntowego na dużą głębokość jego koszt  jest dość wysoki, często może sięgać nawet kilkuset złotych za 1 m2 wzmocnionego podłoża gruntowego. W sytuacji, gdy warstwa gruntów nośnych zalega relatywnie głęboko, koszt przewiercania się przez warstwy zalegające powyżej może stanowić duży % kosztów , nie przynosząc w praktyce żadnej korzyści z punktu widzenia minimalizacji osiadań. W takiej sytuacji w zamian za relatywnie drogie wzmocnienie warstwy słabych gruntów zalegających na dużej głębokości, można zastosować lekkie wypełnienie nasypu budowalnego. W ten sposób obciążenie na grunt ulega znacznemu zmniejszeniu, a prognozowane osiadania maleją. W praktyce inżynierskiej do materiałów lekkich można zaliczyć wypełnianie poliestrowe, styropianowe, lub kruszywem lekkim keramzytem. Należy jednak zwrócić uwagę na wady i zalety każdego z tych rozwiązań. Lekkie wypełnienie nasypu  musi spełniać konkretne wymagania techniczne związane z wytrzymałości i trwałością. Istotnym ograniczeniem styropianu jest mała wytrzymałość na ściskanie. Do ograniczeń keramzytu należy praktyczny brak zagęszczalności, a co za tym idzie brak punktowej wytrzymałości. Dobrym rozwiązaniem może się okazać lekkie wypełnienie nasypu za pomocą pianobetonu. Pianobeton jest mieszaniną cementu i specjalnej piany technicznej. Powstaje na budowie w mobilnych instalacjach. Masa objętościowa osiąga od 0,3-0,5 t /m3 przy wytrzymałości 300-1000 kPA, co pozwala na usytuowanie warstw drogowych bezpośrednio nad warstwą pianobetonu. Ogromna zaletą wypełnień z pianobetonu jest jego łatwa układność i brak konieczności wibrowania. Stąd często znajduje zastosowanie przy wypełnianiu przestrzeni wokół obudów tuneli

W bardzo specyficznych sytuacjach geotechnicznych lekkie wypełnienie nasypów można zastosować jak odciążenie nasypu na podłożu wzmocnionym. Ma to miejsce gdy z powodów ekonomicznych opłacalne jest wzmocnienia podłoża jedynie w ograniczonym zakresie np. jedynie wyżej zalegającej słabej warstwy , a pozostawienie niewzmocnionej warstwy słabej zalegającej na dużej głębokości. Sytuacji taka może mieć miejsca w trakcie napraw konstrukcji, gdy już po wykonaniu wzmocnienia zostaną ujawnione jego wady, lub warunki geotechniczne słabsze od przyjętych do projektowania. W Menard oferujemy usługi związane z projektowaniem i wykonaniem wypełnień lekkich z pianobetonu, jako jeden z elementów naszego szerokiego portfolio produktów z zakresu wzmocnienia podłoża.

pianobeton

Przeczytaj pozostałe aktualności i artykuły:

Ruszyła rozbudowa Centrum Nauki Kopernik w Warszawie

27 sierpnia, 2020|Możliwość komentowania Ruszyła rozbudowa Centrum Nauki Kopernik w Warszawie została wyłączona

Pierwsza, symboliczna kolumna pod nową pracownię Przewrotu Kopernikańskiego przy Centrum Nauki Kopernik w Warszawie została wwiercona z "wielką pompą"! W uroczystym otwarciu wzięli udział przedstawiciele Centrum, GW - firmy UNIBEP, oraz władz miasta z prezydentem [...]

#MenardRadzi: Bezpieczeństwo robót geotechnicznych

5 sierpnia, 2020|Możliwość komentowania #MenardRadzi: Bezpieczeństwo robót geotechnicznych została wyłączona

Bezpieczeństwo przy prowadzeniu robót geotechnicznych Roboty budowlane należą do prac, w których poziom wypadkowości utrzymuje się od lat na wysokim poziomie. W szczególności ciężkość wypadków, należy do niemalże najwyższych w całym przemyśle, a co [...]

Obwodnica Południowa Gdańska Budowa geologiczna, technologia wzmocnienia podłoża, monitoring nasypów

15 lipca, 2020|Możliwość komentowania Obwodnica Południowa Gdańska Budowa geologiczna, technologia wzmocnienia podłoża, monitoring nasypów została wyłączona

Tomasz Białobrzeski, Menard Sp. z o.o. W artykule autor opisał Południową Obwodnicę Gdańska pod kątem budowy geologicznej, technologii wzmocnienia podłoża oraz monitoringu nasypów. Ta realizacja jest niezwykle istotna, ponieważ Południowa Obwodnica Gdańska, łączy Obwodnicę Trójmiasta oraz [...]