Lekkie wypełnienia nasypów budowlanych mają dość szczególne zastosowanie w geotechnice. Często spotyka się wypełnienia z użyciem keramzytu, styropianu lub pianobetonu.

Kluczowe informacje

W przypadku wzmocnienia podłoża gruntowego na dużą głębokość jego koszt  jest dość wysoki, często może sięgać nawet kilkuset złotych za 1 m2 wzmocnionego podłoża gruntowego. W sytuacji, gdy warstwa gruntów nośnych zalega relatywnie głęboko, koszt przewiercania się przez warstwy zalegające powyżej może stanowić duży % kosztów , nie przynosząc w praktyce żadnej korzyści z punktu widzenia minimalizacji osiadań. W takiej sytuacji w zamian za relatywnie drogie wzmocnienie warstwy słabych gruntów zalegających na dużej głębokości, można zastosować lekkie wypełnienie nasypu budowalnego. W ten sposób obciążenie na grunt ulega znacznemu zmniejszeniu, a prognozowane osiadania maleją. W praktyce inżynierskiej do materiałów lekkich można zaliczyć wypełnianie poliestrowe, styropianowe, lub kruszywem lekkim keramzytem. Należy jednak zwrócić uwagę na wady i zalety każdego z tych rozwiązań. Lekkie wypełnienie nasypu  musi spełniać konkretne wymagania techniczne związane z wytrzymałości i trwałością. Istotnym ograniczeniem styropianu jest mała wytrzymałość na ściskanie. Do ograniczeń keramzytu należy praktyczny brak zagęszczalności, a co za tym idzie brak punktowej wytrzymałości. Dobrym rozwiązaniem może się okazać lekkie wypełnienie nasypu za pomocą pianobetonu. Pianobeton jest mieszaniną cementu i specjalnej piany technicznej. Powstaje na budowie w mobilnych instalacjach. Masa objętościowa osiąga od 0,3-0,5 t /m3 przy wytrzymałości 300-1000 kPA, co pozwala na usytuowanie warstw drogowych bezpośrednio nad warstwą pianobetonu. Ogromna zaletą wypełnień z pianobetonu jest jego łatwa układność i brak konieczności wibrowania. Stąd często znajduje zastosowanie przy wypełnianiu przestrzeni wokół obudów tuneli

W bardzo specyficznych sytuacjach geotechnicznych lekkie wypełnienie nasypów można zastosować jak odciążenie nasypu na podłożu wzmocnionym. Ma to miejsce gdy z powodów ekonomicznych opłacalne jest wzmocnienia podłoża jedynie w ograniczonym zakresie np. jedynie wyżej zalegającej słabej warstwy , a pozostawienie niewzmocnionej warstwy słabej zalegającej na dużej głębokości. Sytuacji taka może mieć miejsca w trakcie napraw konstrukcji, gdy już po wykonaniu wzmocnienia zostaną ujawnione jego wady, lub warunki geotechniczne słabsze od przyjętych do projektowania. W Menard oferujemy usługi związane z projektowaniem i wykonaniem wypełnień lekkich z pianobetonu, jako jeden z elementów naszego szerokiego portfolio produktów z zakresu wzmocnienia podłoża.

pianobeton

Przeczytaj pozostałe aktualności i artykuły:

Ground Improvement By Dynamic Replacement Columns On The Basis Of The Segment Of Siekierkowska Highway In Warsaw

25 lipca, 2022|Możliwość komentowania Ground Improvement By Dynamic Replacement Columns On The Basis Of The Segment Of Siekierkowska Highway In Warsaw została wyłączona

T.Godlewski & L.Wysokinski, Jakub Saloni Abstract: The paper presents research and observations carried out during performing ground improvement in the segment of Siek-ierkowska Highway located in Warsaw. The authors describe a technology of column [...]

Analiza kalibracji wyników sondowań CPT z próbnymi odwiertami kolumn przemieszczeniowych CMC

12 lipca, 2022|Możliwość komentowania Analiza kalibracji wyników sondowań CPT z próbnymi odwiertami kolumn przemieszczeniowych CMC została wyłączona

Karolina KOBRZYŃSKA, Piotr KANTY, Kuba JAKUBOWSKI Wprowadzenie Analiza parametrów wiercenia oraz ich kalibracja względem warunków gruntowych stanowią zasadnicze elementy projektowania oraz wykonywania kolumn przemieszczeniowych CMC. Kolumny przemieszczeniowe CMC (ang. controlled modulus columns) to technologia wzmocnienia podłoża gruntowego, która pozwala na wzmocnienie gruntów [...]

Wgłębne wzmocnienie podłoża na Trasie Sucharskiego w Gdańsku

5 lipca, 2022|Możliwość komentowania Wgłębne wzmocnienie podłoża na Trasie Sucharskiego w Gdańsku została wyłączona

Mgr inż. Krystian Binder Budowana w Gdańsku Trasa Sucharskiego stanowić będzie drogowe połączenie Portu Gdańskiego, a w szczególności Portu Północnego, z krajową siecią dróg, w tym z drogą ekspresową S7, autostradą A1, Obwodnicą Południową Gdańska i Trasą Słowackiego. Inwestycja [...]