Lekkie wypełnienia nasypów budowlanych mają dość szczególne zastosowanie w geotechnice. Często spotyka się wypełnienia z użyciem keramzytu, styropianu lub pianobetonu.

Kluczowe informacje

W przypadku wzmocnienia podłoża gruntowego na dużą głębokość jego koszt  jest dość wysoki, często może sięgać nawet kilkuset złotych za 1 m2 wzmocnionego podłoża gruntowego. W sytuacji, gdy warstwa gruntów nośnych zalega relatywnie głęboko, koszt przewiercania się przez warstwy zalegające powyżej może stanowić duży % kosztów , nie przynosząc w praktyce żadnej korzyści z punktu widzenia minimalizacji osiadań. W takiej sytuacji w zamian za relatywnie drogie wzmocnienie warstwy słabych gruntów zalegających na dużej głębokości, można zastosować lekkie wypełnienie nasypu budowalnego. W ten sposób obciążenie na grunt ulega znacznemu zmniejszeniu, a prognozowane osiadania maleją. W praktyce inżynierskiej do materiałów lekkich można zaliczyć wypełnianie poliestrowe, styropianowe, lub kruszywem lekkim keramzytem. Należy jednak zwrócić uwagę na wady i zalety każdego z tych rozwiązań. Lekkie wypełnienie nasypu  musi spełniać konkretne wymagania techniczne związane z wytrzymałości i trwałością. Istotnym ograniczeniem styropianu jest mała wytrzymałość na ściskanie. Do ograniczeń keramzytu należy praktyczny brak zagęszczalności, a co za tym idzie brak punktowej wytrzymałości. Dobrym rozwiązaniem może się okazać lekkie wypełnienie nasypu za pomocą pianobetonu. Pianobeton jest mieszaniną cementu i specjalnej piany technicznej. Powstaje na budowie w mobilnych instalacjach. Masa objętościowa osiąga od 0,3-0,5 t /m3 przy wytrzymałości 300-1000 kPA, co pozwala na usytuowanie warstw drogowych bezpośrednio nad warstwą pianobetonu. Ogromna zaletą wypełnień z pianobetonu jest jego łatwa układność i brak konieczności wibrowania. Stąd często znajduje zastosowanie przy wypełnianiu przestrzeni wokół obudów tuneli

W bardzo specyficznych sytuacjach geotechnicznych lekkie wypełnienie nasypów można zastosować jak odciążenie nasypu na podłożu wzmocnionym. Ma to miejsce gdy z powodów ekonomicznych opłacalne jest wzmocnienia podłoża jedynie w ograniczonym zakresie np. jedynie wyżej zalegającej słabej warstwy , a pozostawienie niewzmocnionej warstwy słabej zalegającej na dużej głębokości. Sytuacji taka może mieć miejsca w trakcie napraw konstrukcji, gdy już po wykonaniu wzmocnienia zostaną ujawnione jego wady, lub warunki geotechniczne słabsze od przyjętych do projektowania. W Menard oferujemy usługi związane z projektowaniem i wykonaniem wypełnień lekkich z pianobetonu, jako jeden z elementów naszego szerokiego portfolio produktów z zakresu wzmocnienia podłoża.

pianobeton

Przeczytaj pozostałe aktualności i artykuły:

Vibroflotation Control of Sandy Soils using DMT and CPTU

25 października, 2022|Możliwość komentowania Vibroflotation Control of Sandy Soils using DMT and CPTU została wyłączona

Lech Bałachowski, Norbert Kurek ABSTRACT: Vibroflotation is a typical improvement method for the cohesionless deposits of high thickness. The compaction method was applied to densify sandy deposits in Gdynia Port. Compaction control was verified [...]

Wzmocnienie podłoża antropogenicznego odcinka budowanej trasy N-S w Rudzie Śląskiej realizowane w technologii zagęszczania impulsowego RIC

6 września, 2022|Możliwość komentowania Wzmocnienie podłoża antropogenicznego odcinka budowanej trasy N-S w Rudzie Śląskiej realizowane w technologii zagęszczania impulsowego RIC została wyłączona

Piotr Kanty W artykule omówiono realizację wzmocnienia podłoża pod budowaną w Rudzie Śląskiej drogą N-S mającą w przyszłości połączyć Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4. Zagęszczanym impulsowo gruntem był typowy dla terenów Śląska łupek nieprzepalony. Badania [...]

Modyfikacja podłoża gruntowego w świetle posadowienia turbin wiatrowych (cz. I)

10 sierpnia, 2022|Możliwość komentowania Modyfikacja podłoża gruntowego w świetle posadowienia turbin wiatrowych (cz. I) została wyłączona

mgr inż. Krystian Binder Jednym z najbardziej newralgicznych miejsc w ciągu drogowym jest połączenie obiektu mostowego z nasypem drogowym. Z uwagi na fakt, że naprężenia jednostkowe oddziałujące na podłoże gruntowe pod podstawą nasypu drogowego są mniejsze niż pod ławą fundamentową przyczółka [...]